درحال بار گذاری
img-bg
رفرال چیست؟رفرال مارکتینگ چیست؟

رفرال مارکتینگ در واقع نوعی تبلیغات زبانی از طرف مشتریان یک بیزینس به افراد دیگر است که در دنیای امروزی استفاده ی بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد.

رفرال چیست؟

رفرال در انگلیسی به معنای مراجعه یا اشاره می باشد. این در حالی است که در بحث کسب و کار، به خصوص کسب و کارهای اینترنتی، به معنی زیر مجموعه می باشد.

به این معنی که شما توسط لینکی منحصر به فرد افراد را به بیزینس خاصی دعوت کرده و در ازای فعالیت آن ها در کار مربوطه، به شما درصدی تعلق می گیرد.

رفرال مارکتینگ چیست؟

رفرال مارکتینگ در واقع نوعی تبلیغات زبانی از طرف مشتریان یک بیزینس به افراد دیگر است که در دنیای امروزی استفاده ی بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد.

طبق تحقیقات انجام شده مشاهده می شود که افرادی که از طریق اطرافیان یا دوستان با یک بیزینس جدید آشنا می شوند 4 برابر بیشتر نسبت به افرادی که از طریق تبلیغات سنتی با همان بیزنس آشنا شده اند از آن استقبال می کنند.

ناگفته نماند که این موضوع در کسب و کار های حرفه ای تر باعث میشود که اجرا کنندگان بیش از پیش نسبت به رعایت حقوق مشتریان و جلب رضایت آن ها تلاش کنند.

پس می توان گفت که رفرال مارکتینگ نیز نوعی تبلیغ زبانی به شمار می رود با این تفاوت که این تبلیغات توسط کمپانی های تبلیغ شونده هدایت می شوند.

به عبارت دیگر، مشتریان تبلیغ کننده در ازای رفرال مارکتینگ خود ( که پیش از این مجانی انجام می شد) پاداش دریافت می کنند.

یک مثال بارز که بی شک همه ی ما با آن برخورد داشته ایم، پیام های شرکت هایی مانند اسنپ است که به سادگی این موضوع را بیان می کند. به این صورت که شما با دعوت دوستان به این اپلیکیشن از پاداش هایی مانند سفرهای مجانی برخوردار می شوید.

استراتژی های رفرال مارکتینگ:

  • درخواست رفرال: این استراتژی ساده و موثر شامل درخواست از تعداد بیشماری از مشتریان برای تبلیغات و پیشنهاد به اطرافیان است.
  • آموزش حرفه ای کارمندان: این نوع استراتژی رفرال شامل یک فرایند آموزشی به کارمندان است تا یه طور تاثیرگذارتری با مشتریان در مورد تبلیغات رفرال مکاتبه کنند.
  • رفرال بین شرکت ها: این نوع رفرال توسط شرکت هایی انجام می شود که دارای کسب و کار مکمل یکدیگر هستند. در این استراتژی، به مشتریانی که از طریق شرکتی به شرکت دیگر فرستاده شده اند تخفیفات یا پاداش هایی از این نوع تعلق می گیرد.

رفرال ارزهای مجازی:

همانطور که در پیش اشاره شد، رفرال نوعی تبلیغات زبانی یا به عبارتی تبلیغ از سوی مشتری ها به دیگران است. این مسئله میتواند در مورد صفحات مجازی، کسب و کار های آنلاین و همچنین سایت های معتبر ارز های مجازی نیز صادق باشد. به این صورت که شما با مراجعه به پلتفرم های مشخص و جذب مخاطب برای این سایت ها، از طریق ارز های مجازی کسب درآمد می کنید.

در مورد رفرال مارکتینگ ارزهای مجازی نیز مانند رفرال های دیگر مخاطبان می توانند با جذب مشتری برای ico ها از طریق صفحات مجازی و دعوت دیگران به بازدید از سایت های ارز مجازی کسب درآمد داشته باشند.

روش های جذب رفرال ارزهای مجازی:

  • فعالیت در فروم سایت های کلیکی.
  • تبلیغات در صفحات مجازی.
  • ایجاد وبلاگ در سرویس های وبلاگ داخلی و خارجی.

رفرال کد چیست؟

رفرال کد در واقع یک شماره ی منحصر به فرد برای حساب شماست که می توانید با استفاده از این کد برای دعوت دوستان خود به سایت ها و اپلیکیشن ها استفاده کنید. دلیل استفاده ی سایت ها از رفرال کد، ارجاع صحیح ارزهای مجازی به فرد تبلیغ کننده است.

ایردراپ چیست؟

ایردراپ در بحث ارز های مجازی به این معنی است که پروژه های موجود در بستر بلاکچین ارز های مجازی رایگانی را در اختیار افراد قرار می دهند. شاید کسانی که دارای کیف پول های اتریوم هستند متوجه این موضوع شده باشند که گاهی اوقات ممکن است تعدادی توکن به کیف پول آنها بدون دلیل خاصی اضافه شود. این امر به این دلیل نیست که این توکن ها بر اساس اشتباهات اینترنتی وارد کیف پول شما شده اند بلکه به این منظور است که این عمل نوعی استراتژی بازاریابی از سوی عرضه کنندگان است که به منظور افزایش آگاهی مخاطبان مربوطه مانند سرمایه گذاران و علاقه مندان انجام می شود.

برای اطلاع از وجود ایردراپ ها، سایت ها و پلتفرم های زیادی منظور شده است. همچنین برای دنبال کردن اطلاعات مربوط به ایردراپ ها میتوان در شبکه های اجتماعی مختلفی مانند تلگرام و ردیت جستجو حاصل کرد.

شما برای شرکت در ایردراپ های رایگان به ابزار زیر نیاز دارید:

  • کیف پول اتریوم
  • فعال بودن کیف پول
  • حساب کاربری در صفحات مجازی مانند تلگرام و توییتر
  • آدرس ایمیل

تفاوت رفرال ها با شرکت های هرمی:

بیشتر افراد در برخورد با واژه ی بازاریابی شبکه ای به یاد گلدکوئست می افتند، که علت این موضوع سابقه ی دیرینه ایست که ما در فرهنگ شنیداری و بدون مطالعه داریم.

با یک مثال ساده می توان به عمق هدف بازریابی شبکه ای دست یافت. اگر به زمان های نه چندان دور نگاه کنیم متوجه این امر می شویم که عمده شرکت هایی که تازه وارد کار می شدند و مورد استفاده ی عموم قرار می گرفتند به نوعی نام تجاری خود را بر سر زبان ها می انداختند که گویی تنها کالای تولید شده از آن نوع، همان برند تجاری بوده، مانند کلینکس، تاید، ریکا و ... که این دقیقا همان بحث رفرال و تجارت زبانی است که در موردش صحبت کردیم.

حال برای بررسی فرق بین رفرال ها و شرکت های هرمی به مثال اول، یعنی مثال شرکت اسنپ بر می گردیم.

در بحث تبلیغات رفرال در اسنپ، شما با دعوت دوستان به این اپلیکیشن، سفر مجانی کسب می کنید. فرض کنید که شما 5 نفر از دوستان را دعوت کرده و برخوردار از 5 سفر مجانی می شوید. حال اگر هرکدام از این 5 نفری که توسط شما دعوت شده اند 5 نفر دیگر را وارد اپلیکیشن کنند دیگر پاداشی به شما تعلق نمی گیرد چرا که پاداش شما صرفا مربوط به افرادی است که مستقیما از سمت شما وارد شده اند و بس، و این موضوع مهمترین و اصلی ترین تفاوت بین رفرال مارکتینگ با شرکت های هرمی است.

منبع :

investland.org